دوشنبه 31 اردیبهشت  
×   خانه   همه مطالب   ویدئو   اقامتگاه های بوم گردی
بستن
مطلب مورد نظر خود را بر اساس استان از روی نقشه انتخاب کنید.
نام استان:  مازندران

روستای طویدره شهرستان کلاردشت

روستای طویدره شهرستان کلاردشت

روستای طویدره شهرستان کلاردشت


نویسنده: روح اله اسحاقی
01 خرداد 1399

نزدیک ترین اقامتگاه ها و ویلا ها به روستای طویدره شهرستان کلاردشت جهت اجاره و رزرو



تقسیمات کشوری:
طویدره، روستایی از توابع بخش مرکزی  شهرستان کلاردشت  در استان مازندران  است.
جمعیت: جمعیت این روستا در سرشماری سال 95 ، 669  نفر می باشد
نوع بافت: بافت روستا خانه های زگالی و کاه گلی و خانه های با سبک جدید  است و روستا بصورت شیبدار قرار گرفته است.

 

فاصله از مرکز استان

فاصله از مرکز شهرستان

فاصله از نزدیکترین شهر

فاصله به کیلومتر

220

9

9

فاصله زمان

3:20

0:08

0:08

نام شهر

ساری

کلاردشت

کلاردشت

روستاهای در مسیر از مبداء تا مقصد: تلوچال ، کردمحله .
جاذبه ها: بافت روستا ، چشم انداز از دشت کلاردشت ، صنایع دستی
موقعیت استقرار:

روستای طویدره

روستای طویدره

روستای طویدره به عنوان روستای مسیر با موضوع صنایع دستی انتخاب می‌گردد نظر به اینکه این روستا در مسیر جاده توریستی کلاردشت به عباس آباد قرار گرفته تورگردانان و آژانس داران می‌توانند برای پکیج تور این روستا حداقل برای دو ساعت جهت بازدید از کارگاه فرش بافی به منظور بازدید از نحوه تولید فرش دست بافت مخصوص کلاردشت که در نوع خود صاحب نام و برند جهانی می باشد و هم برای خرید برنامه ریزی نمایند.

روستای طویدره

روستای طویدره


برای تقویت تولید فرش کلاردشت که روز به روز به فراموشی سپرده می‌شود و می‌تواند بهترین منبع درآمد مردم منطقه باشد این روستا به عنوان تولیدکننده فرش مخصوص کلاردشت به دفاتر خدمات مسافرتی و تور گردان آن معرفی ‌گردد و به صورتی برنامه ریزی شود که به عنوان یک رویداد فرهنگی در استان به نام این روستا ثبت گردد.

روستای طویدره

البته در این روستا یک کارگاه مجسمه سازی توسط یک فرد عاشق هنر که خود به عنوان یک جاذبه می‌توان از آن نام برد وجود دارد و خلق مجسمه تحت عنوان کوروش بزرگ توسط این هنرمند به عنوان راهنمای موضوعی وقتی توضیح در خصوص اثرات خلق شده خود را ارائه می دهد آنچنان خاطره ای در ذهن هر شنونده ای می گذارد که اثرگذاری آن ذوب شدن در حرفها و حرکات ایشان می باشد .این هنرمند با اعمال و رفتار خود و با اطلاعاتی که ارائه می‌کند توانست مشتریان زیادی مخصوصاً گردشگران خارجی و روشنفکران امروزی را جلب نماید.البته این نکته باید رعایت گردد که اطلاغات این هنرمند نمی بایست مغایر با حقیقت باشد و نیازمند افراد متخصص در این زمینه و امور تاریخی مذهبی روی این مطالب بررسی و نظر تخصصی ارائه دهند که اگر مطالب ناصحیح باشد اثر نامطلوب فرهنگی گذاشته میشود بنابراین فرماندار در این رابطه کار تحقیقی را انجام داد و اگر مطالب ارائه شده مورد تایید قرار گرفت ، بایستی کمک ویژه‌ای در قالب و برنامه کاری از طریق میراث فرهنگی برای این هنرمند و کارگاه مجسمه سازی به عمل آید و کارگاه مجسمه سازی آن به عنوان یک اثر فرهنگی ملموس و ناملموس میراث در استان شناخته شود و در پکیج تورگردانان جهت برنامه تور مطرح کردند.
البته مکان های کارگاه می بایست ساماندهی شود.
برای حفظ خانه های قدیمی در منطقه کلاردشت پیشنهاد می گردد که خانه های قدیمی توسط بخشداری با همکاری میراث فرهنگی شهرستان کلاردشت در یک برنامه زمانی یک ماهه شناسایی شود و در صورت قدیمی بودن و معماری آن، مورد تایید قرار گیرد . از مالکین دعوت به عمل آید و جلسه ای آموزشی به مدیریت میراث فرهنگی با همکاری بنیاد مسکن برای تبدیل آنها به بوم گردی تشکیل گردد. افرادی که علاقمند به حفظ بافت قدیمی بودند کمیته بوم گردی استان پرونده های آنها را مورد بررسی قرار داده و بنیاد مسکن وام تعمیرات و بازسازی در اختیار آنها قرار دهد البته نقشه مرمت و بازسازی توسط بنیاد مسکن با همکاری میراث تهیه و به مالکین ارائه نماید این عمل باعث می شود که اولاً خانه های قدیمی منطقه حفظ شده و ثانیاً باعث جذب بیشتر گردشگران که علاقه‌مند به گذراندن اوقات فراغت در کلاردشت را دارند می شود و نظارت بهتر اعمال می گردد.

 


منبع: ایران بوم گردی

دسته ها: استان ها مازندران مجله ایران بوم گردی

مکان در نقشه

ارسال دیدگاه



دیدگاه کاربران


محمدی 24 فروردین 1403
بسیار زیبا و رویایی است

کسروی 20 اسفند 1399
درود بر شما و خوشا بحال شما که در این روستای بهشت اسا زندگی میکنید و از هوای تمیز آن و محصولات کشاورزی سالم آن بهرمند میشوید . نه آلودگی هوا دارید و نه ترافیک .
و گرانی و بیکاری هم ندارید و بخواست خدا کسی هم معتاد نیست .
براستی بهشت است و قدر انرا باید دانست .
دوستان گرامی ، چرا اسمی از اقای شهرام گودرزی نبرده اید ؟؟. ایشان مایه سرافرازی نه تنها روستای شما بلکه ایران و حتی جهان است . مجسمه هایی که این هنرمند بزرگ ساخته است هرکدام گنجینه ای از ادب و فرهنگ ایران است . یاد اور شکوه و بزرگی ایرانمان است .

پربازدید ترین مطالب

تگ